|
Efektem nazywamy dodatkowe i całkowicie opcjonalne obostrzenie. Coś jak profesjonalna taśma w Szansie na sukces
1. Niech z treści powieje chłodem - im mocniej, tym lepiej.
2. Opowiadanie ma być napisane w czasie przyszłym.
3. Bohater w trakcie akcji zmienia płeć.
4. Rzecz dzieje się w pięć kolejnych wtorków.
5. Bohater spotyka sobowtóra.
6. Twój bohater popełnia świętokradztwo.
7. Narrator jest amuletem noszonym na szyi przez bohatera.
8. W tekście muszą pojawić się krokodyle.
9. Motywem przewodnim jest karetka na sygnale.
10. Muchy psują szyki bohaterowi.
11. Niech w tekście wystąpi syndrom Sztokholmski.
12. Niech w tekście wystąpi jeden z poniższych efektów:
– Zimbardo (lucyfera),
– motyla,
– ascendenci,
– dylatacji czasu.
13. Niech w tekście wystąpi efekt kamienia wrzuconego w spokojny staw.
14. Niech w tekście wystąpi efekt białej i czarnej magii z uzasadnieniem działania.
15. Niech w tekście wystąpi efekt powolnego zanikania słów.
16. Niech w tekście wystąpi efekt wahadła - od depresji do euforii.
17. Niech w tekście wystąpi efekt trzech point (trzech alternatywnych zaskakujących zakończeń).
18. W Twoim opowiadaniu nikt nie jest jeszcze do końca nieżywy, ale powiedzmy sobie, że zegar tyka.
19. Tekst w narracji drugoosobowej.
20. Opowiadanie z perspektywy antagonisty.
21. Główny bohater jest manekinem na sklepowej wystawie. Z tej perspektywy prowadź narrację.
22. Twój bohater zaspał i cały dzień bardzo się spieszy, daj nam to odczuć.
23. Osoba, która Ci przydzielała zestaw podaje realną miejscówkę (może być odległa) – wskakujesz na Street View i opierasz tekst mocno na tej lokalizacji.
24. Motywem przewodnim niech będzie żywiołowa kłótnia wszystkich występujących w opowiadaniu bohaterów (w grę wchodzą także rękoczyny).
25. Idź na strych lub do piwnicy, zgaś światło, kucnij lub usiądź po turecku na ziemi – nie ma krzeseł, nie ma wygód, nie ma niczego. Tylko Ty i wilgotna ciemność. Posiedź tak kwadrans. Puść wodze wyobraźni. Tekst napisz na podstawie tego, co przyszło Ci wówczas do głowy.
26. Napisz krótki plan wydarzeń swojego tekstu. Następnie zapisz treść idąc za stworzonym planem, ale od końca. Stworzony plan dołączasz na końcu tekstu.
27. Tekst ma zawierać rymowankę Twojego autorstwa (minimum 12 wersów).
28. Niech akcja opowiadania dotyczy tour the pologne.
29. Twój bohater podczas nocy Perseidów wypowiada bardzo głupie życzenie, które się spełnia.
30. Osadź fabułę w świecie korporacji.
31. Głównego bohatera nawiedza we śnie zmarła matka.
32. Po napisaniu tekstu przeczytaj go na głos dwa razy. Popraw błędy, które wychwyciłeś.
33. Użyj motywów słowiańskich.
34. Twój bohater robi jedną rzecz, która sprawia, że w oczach innych staje się bohaterem narodowym.
35. Połóż się na podłodze. Weź 10 głębokich oddechów. Pierwsza myśl, która przyjdzie Ci do głowy po ostatnim wydechu, niech będzie pierwszym zdaniem opowiadania.
36. Zastosuj się do zasady Kinga: "Przysłówek nie jest Waszym przyjacielem". Unikaj w tekście przysłówków.
37. Ritha challenge: Napisz opowiadanie i opublikuj w 48h od losowania.
38. Przejdź przez pociąg, który ma osiem wagonów.
Opisz światy zaklęte w każdym z nich.
39. Historia z hyclami w tle
40. Niech tłem historii będzie psychopatyczne oddanie bohatera (bohaterki) do jakiejś popularnej osoby (sportowiec, aktor). Wszystko to w tonacji makabrycznej.
41. Niech historia dotyczy ucieczki z jednego z miejsc:
– wielki piec
– zakład fryzjerski
– pływalnia nocą
– zagrożenie typu (pożar, powódź aka inne siły natury czy żywioły)
– przed zwierzęciem (Twój wybór)
– przed... wybiera Ci jeden z uczestników
(jak najlepiej uwidocznij dramaturgię zdarzeń)
42. Cały dzi... no dobra, lwią część dnia obserwuj ludzi oraz swoje otoczenie. Opisz całość w tonacji:
– kpiąco-szyderczy pastisz
– ze szczególnym uwzględnieniem tego, co według Ciebie robią oni źle
– jak wyżej: tylko, co robią dobrze. Jak nic, to napisz co powinni
– wybierz jakieś głośne wydarzenie (najlepiej światowe), wybierz postać, która w obecnym czasie jest bardzo krytykowana i niezależnie od swych poglądów wobec niej, postaraj się wcielić w obrońcę tej osoby.
43. Osoba która przydzieliła Ci zestaw wybiera dowolny wiersz. Niech będzie Ci inspiracją.
44. Tekst napisany z perspektywy psa/kota lub innego zwierzęcia.
45. Niech tekst będzie kontynuacją Twojej ulubionej bajki z dzieciństwa.
46. Osoba która przydzieliła Ci zestaw podaje jeden wyraz (rzeczownik) Niech będzie on motywem przewodnim Twojego tekstu.
47. Bohater Twojego tekstu jest pijany.
48. Zastosuj w tekście hiperbolę.
49. Mitologia grecka – wspomnij, zainspiruj się nią, bazuj na niej swój tekst.
50. Osoba, która wylosowała dla ciebie zestaw wymyśla trzy imiona dla bohaterów, którzy pojawią się w twoim opowiadaniu.
51. Jak w treningu Mindfulness, skup swoją całą uwagę na jakiejś czynności np. parzenie kawy, analizuj każdy ruch, zapach, dźwięk, czynność, którą wykonujesz. Skup swoją uwagę np. na ziarnach kawy. Opisz w swoim tekście to, co udało Ci się wychwycić; napisz jaka to była czynność.
52. Zainspiruj się kulturą Meksyku.
53. Pięć metrów pod ziemią – dowolna interpretacja.
54. Twój bohater jest Bogiem i patrzy z góry na swoich ludzi. Co czuje Bóg jako bohater? Co robi?
55. W twoim tekście akcja musi dziać się tylko w nocy.
56. Anakolut - niech pojawi się w tekście chociaż raz użyty celowo.
57. W świecie Twoich bohaterów nie istnieje pojęcie czasu, nie istnieją liczby i prawdziwe waluty. Niech ktoś z obecnych na losowaniu wymyśli czym płacą i za co wymieniają towar twoi bohaterowie.
58. Zapachy. Są najważniejsze w Twoim opowiadaniu. Kierujesz się nimi. Wywołują retrospekcje. Pomarańcza, kawa, mięta, czekolada, padlina. Rozstrzygający jest zapach poziomek.
59. Bohater opowiadania posiada idiosynkrazje na prawie wszelka muzykę. Mdli go po rocku. Symfoniczna powoduje senność, niemal śpiączkę. Ładuje się jednak muzyka Country. To jego atut. W opowiadaniu musisz przedstawić tytuł oddziałującej muzyki ( i działanie, oczywiście).
60. Skup się na budowaniu napięcia w opowiadaniu – niech tekst zawiera punkt kulminacyjny. Daj nam odczuć narastające napięcie, maksimum i spadek emocji.
61. Twoją okolicę zaatakowały potwory/zombie/nieprzyjazne wojsko – cokolwiek, ale zagrożenie jest realne. Podejdź do okna, zlustruj okolicę, gdzie będziesz uciekać? Osadź opowiadanie w realiach miejsca Twojego zamieszkania i uciekaj w narracji.
62. Efekt mający na celu wyrobienie nawyku pisania. Pisz to TW codziennie przez minimum 5 dni po minimum pół godziny (w grę wchodzą także przeredagowania tekstu, korekta, reaserch).
63. Zrób inspirujące zdjęcie telefonem pod zestaw. Nie bazuj na starych fotografiach, wykaż się kreatywnością. Tekst napisz na podstawie lub w nawiązaniu do fotografii. Przy publikacji TW opublikuj też wspomniane zdjęcie (w tytule dodaj: fotografia do TW).
64. Przejrzyj pitoleniowy czat t3kstury z ostatnich 24 h licząc od teraz. Zainspiruj się nim, fragment umieść w tekście.
65. Liczby. Rzuć kostką. Ilość oczek to ilość bohaterów na początku Twojego opowiadania. Rzuć po raz drugi. Ilość oczek to ilość bohaterów na końcu Twojego opowiadania. Jeśli jest mniej, ktoś musi umrzeć. Jeśli jest więcej, ktoś musi się urodzić. Have fun! Podaj liczby na początku tekstu, bądź uczciwy.
66. Bohaterowi jest gorąco. Bądź z nim solidarny, wczuj się. Na czas pisania podkręć ogrzewanie lub załóż na siebie mnóstwo ubrań. Pocąc się razem z postacią, będziesz blisko niej, stworzysz postać z krwi i kości.
67. Bohaterowi jest zimno. Bądź z nim solidarny, wczuj się. Na czas pisania zakręć ogrzewanie lub rozbierz się Jeśli na zewnątrz jest chłodno – otwórz okno. Marznąc razem z postacią, będziesz blisko niej, stworzysz postać z krwi i kości.
68. Osoba, która Cię obdarowywała podaje obcy język. W opowiadaniu musi wystąpić co najmniej półstronicowy dialog polsko-….. no właśnie, jaki?
69. Bohater Twojego opowiadania jest poetą specjalizującym się w haiku. Naszpikuj nimi tekst.
70. Jesteś reporterem z wielkomiejskiej korporacji i wysłano Cię na głęboką wieś. Poprosimy o reportaż z dziejących się tam wydarzeń.
71. Napisz wywiad z osobą, która Cię obdarowała.
72. Jesteś zrobiony z plasteliny i mieszkasz w piórniku. Z tej perspektywy prowadź narrację.
73. Napisz scenę erotyczną, niech będzie kluczowym momentem opowiadania.
74. Motywem przewodnim opowiadania niech będzie jedzenie.
75. Bez czytania nie ma pisania. Przez kolejne trzy dni czytaj po jednym opowiadaniu Mistrza TW - sensola. Pod każdym zostaw komentarz z przemyśleniami a propos tekstu. Niech tym razem styl Mistrza będzie dla Ciebie inspiracją. https://t3kstura.eu/Profiles/profil.php?nick=sensol
76. Niech się pojawi krew na piasku. Nie musi być bohatera.
77. Chłopczyk od zaczarowanego ołówka proponuje rozwiązanie problemu, ale za baaardzo dużą cenę.
78. U nas ludi mnogo - mawiają nasi wschodni sąsiedzi - niech akcja wykorzysta potencjał ludzkiego mięsa armatniego i unicestwi chociaż milion.
79. Bohater zakochuje się w kimś, kogo zobaczył w lustrze.
80. Akcja dzieje się w świecie anime i wiele rzeczy niedostępnych w rzeczywistości może się wydarzyć w sposób naturalny - niech wydarzą się choć trzy zwyczajne niezwykłości.
81. W opowiadaniu pojawia się debil-antagonista, który swoim bełkotem rozprasza bohatera i utrudnia działanie.
82. Siedem ton koksu ma stanowić przeszkodę na drodze do celu.
83. Świat bez samochodów, wszyscy poruszają się pieszo. Zaakcentować to wyraźnie w treści.
84. Słone morze zamienia się w słodkie, co ułatwia bohaterowi zwycięstwo.
85. W dialogach nie używamy litery R.
86. Obcy zaatakowali, tylko nikt tego nie zauważa. Uwzględnij to w swoim tekście.
87. Autor, pisząc opowiadanie, ma sobie wyobrazić, że to ostatnie co napisze w tym ćwierćwieczu.
88. Po wybuchu supernowej Betelgezy ginie życie na Ziemi. Autorze, jesteś jednym z nielicznych, którzy przetrwali. Przemyć swoje uczucia do któregoś z bohaterów.
89. Wyobraź sobie, że jesteś rycerzem przeniesionym w w czasie ze średniowiecza do XXI wieku. Zaaklimatyzowałeś/aś się w naszych czasach, ale w twoim opowiadaniu można znaleźć jakieś naleciałości z poprzedniego życia.
90. Autorze, wyobraź sobie, że byłeś istotą transcendentalną (np. duchem, rusałką, topielicą...) i nagle budzisz się w ludzkim ciele zwykłego śmiertelnika. Przemyć swoje uczucia i działania na jednego z bohaterów.
91. Napisz opowiadanie tak, jakbyś był był pisarzem lecącym na Marsa. To podróż w jedną stronę, czyli wiesz, że nigdy już nie wrócisz na Ziemię.
92. Niech jeden z twoich bohaterów będzie nieśmiertelny.
93. Świat Orwella (totalna inwigilacja, brak wolnej woli, całkowite podporządkowanie władzy) - a twojemu bohaterowi udaje się pokonać system.
94. Napisz opowiadanie poza domem, np. w parku, autobusie, pociągu lub innym miejscu, gdzie będą się kręcić i przeszkadzać ci inni ludzie.
95. Bohater jest uwięziony w lochu lub zakopany żywcem w trumnie. Budzi się. Odlicza godziny/dni do śmierci.
96. Autorze, wyobraź sobie, że tworzysz to opowiadanie dryfując na trawie po oceanie. Na horyzoncie widzisz zarys sztormu. To opowiadanie to ostatnie co napiszesz i zakorkujesz w butelce dla potomnych.
97. Inteligentni obcy zamieszkali na ziemi i niepozorne wtopili się w naszą cywilizację. Niech twój bohater będzie jednym z nich.
98. Niech w uniwersum twojego opowiadania cały czas panuje ciemność.
99. Twój bohater dokonuje odkrycia, które niszczy naszą cywilizację.
100. Twój bohater odkrywa, że nie jest człowiekiem.
|