|
Tabela Efektów
K100
Efektem nazywamy dodatkowe i całkowicie opcjonalne obostrzenie. Coś jak profesjonalna taśma w szansie na sukces. Oznacza to, że efekt ma być zastosowany w pisanym tekście TW.
1. Opowiadanie dzieje się w realiach ostatniej książki jaką czytałeś, nawet jeśli to nie była fikcja (podaj jaka to była książka)
2. Lipogram - tekst bez litery B
3. Lipogram - tekst bez litery U
4. Wszyscy bohaterowie giną
5. Jedna z postaci cierpi na lęk przestrzeni
6. W tekście pojawiasz się ty jako 90-latek
7. Jeden bohater jest naukowcem z jakiejś trudnej dziedziny
8. Narrator opowiadania jest przedmiotem nieożywionym
9. Bez narracji - wyłącznie wypowiedzi postaci
10. Napisz opowieść z perspektywy człowieka niewidomego.
11. Opowiadanie osadzone w starożytności.
12. Cała akcja dzieje się w pomieszczeniu zamkniętym.
13. W tekście wyraźnie zaznacz odliczanie do wybuchu stanowiącego kulminację opowieści.
14. Pisz swoje opowiadanie codziennie wstając godzinę wcześniej niż zwykle. (poinformuj o tym na pitoleniu lub w wątku TW)
15. Napisz opowiadanie z pozycji człowieka siedzącego w pociągu spadającym w przepaść.
16. W ciągu kilku miesięcy stopniały lodowce. Osadź opowieść w takim świecie.
17. Jesteś bohaterem, który budzi się w nie swoim ciele.
18. Poprowadź opowiadanie w taki sposób, jakby to była ostatnia rzecz, jaką zrobisz, nim spłoniesz na stosie.
19. Nadchodzą tysiące Zombie. Ostatni twój zachód słońca, za kilka godzin schodzisz do bunkra, być może na zawsze. Opisz co czujesz?
20. Znasz historię i przenosisz się w czasie. Możesz zabić Hitlera albo Stalina? Kogo wybierasz?
21. Napisz w teście kilka cytatów związanych z polityką lub politykami.
22. Użyj w tekście cytatu Picassa „Wszystko co potrafisz sobie wyobrazić jest realne”
23. Wiły pięknie śpiewają. Bohater ulega ich wdziękom i przez chwilę gubi się na drodze do celu.
24. Rokita rozśmiesza Twojego bohatera.
25. Mrówka Pechówka chce towarzyszyć bohaterowi w przygodach.
26. Baba Jaga latająca w moździerzu pojawia się w najmniej oczekiwanych momentach.
27. Nagły wybuch wulkanu niweczy plany.
28. Niech żywioły wprowadzą chaos w akcji opowiadania.
29. Pojawia się demon, którego nikt się nie boi.
30. Jedna z postaci maniakalnie uwielbia gadać o seksie
31. Historia wydająca się mieć nadnaturalne przyczyny, wyjaśnia się dużo bardziej przyziemnie
32. Świat to utopia, ale grupie bohaterów wcale się to nie podoba
33. Jeden z bohaterów nie umie przejść do sedna i ględzi
34. W jednym z epizodów pojawia się znany aktor (istniejący)
35. Narratorem jest jeden z bogów
36. Narracja drugoosobowa w czasie przyszłym ("wejdziesz do domu, zapalisz światło i wówczas dopiero zobaczysz, że..."
37. Forma epistolarna - tekst złożony z kilku listów wymienianych między postaciami
38. Miksowanie drinków i alkoholu nieoczekiwanie ratuje jedną z postaci.
39. Prawie wszystkie wydarzenia rozgrywają się w wybranym przez ciebie miejscu: las, góry, kościół, piekło, biblioteka, pociąg, sklep
40. Główny bohater wykonuje taki zawód, jaki ty chciałeś wykonywać w dzieciństwie
41. W tekście użyj wybranego słowa przynajmniej dwa razy( możesz zmieniać formę): straż, śmierć, lalka, głód, robot, szkło, echo, labirynt, ciemność, duch, kraina, wojna
42. Jeden z twoich bohaterów poświęca dla kogoś życie
43. Głównym wątkiem opowiadania jest szukanie czegoś
44. Akcja rozgrywa się w czasie apokalipsy
45. Jeden z twoich bohaterów jest niewidomy, a drugi głuchy.
46. Dowolne zwierzę twojego bohatera zaczyna gadać ludzkim głosem.
47. Cały dzień notuj strzępki usłyszanych rozmów. Zainspiruj się nimi, pisząc.
48. Opisz znane ci pomieszczenie (z domu, pracy, lub z domu kogoś znajomego) i w nim umieść akcję.
49. Kup gazetę (papierową), wybierz jakiś artykuł i na jego podstawie napisz opowiadanie.
50. Wybierz jakiegoś znanego pisarza. Zainspiruj się jego stylem, pisząc.
51. Napisz opowiadanie w formie pamiętnika (dziennika) głównej postaci.
52. Poszperaj w mądrościach starożytnych myślicieli. Wybierz cytat i niech będzie on myślą przewodnią opowiadania.
53. Włóż maksimum emocji w jakąś scenę w opowiadaniu (mogą być pozytywne lub negatywne).
54. Osoby obecne na losowaniu podają po jednym rzeczowniku – użyj ich w tekście.
55. Pierwszą sceną w opowiadaniu jest konferencja prasowa nawiązująca do wydarzeń zawartych w dalszej części opowiadania jako retrospekcje.
56. Strumień świadomości - siadasz i piszesz. Nie przejmuj się jak wyjdzie. Po prostu uwolnij myśli.
57. Otwórz lodówkę i wybierz losowo jeden produkt. Niech jeden z Twoich bohaterów ma na jego punkcie świra.
58. Twój bohater ma niekontrolowane napady śmiechu.
59. Niech akcja opowiadania toczy się w pędzącym pociągu.
60. Wpleć w opowiadanie anegdotkę ze swojego życia
61. Twój główny bohater nie może być człowiekiem.
62. Niech punktem kulminacyjnym opowiadania będzie scena rozbrajania bomby.
63. Wpleć do opowiadania siebie samego jako postać epizodyczną.
64. Zaszczep jedną ze swoich fobii w jednym z bohaterów opowiadania.
65. Twój bohater jest przekonany, że gra w filmie fabularnym (gatunek dowolny).
66. Do Twojego bohatera przyczepia się irytujący typ, którego ten nie może się pozbyć
67. Na świecie przestaje działać jakakolwiek elektronika. Zaakcentuj to w tekście.
68. Niech akcja opowiadania (a przynajmniej większa jej część) dzieje się na łodzi.
69. Niech w Twoim tekście pojawi się duch.
70. Niech Twój bohater ze sceny na scenę coraz bardziej się rozpada.
71. Zainspiruj się kulturą Chin.
72. Osoba, która cię obdarowała wymyśla jedno zdanie, które będzie rozpoczynało twoje opowiadanie.
73. Nie wolno Ci nawiązywać do kultury słowiańskiej.
74. W Twoim opowiadaniu nie będzie szczęśliwego zakończenia, poświęć temu trochę uwagi.
75. Niech w tekście wystąpi efekt powolnego zanikania słów.
76. Zastosuj się do zasady Kinga: "Przysłówek nie jest Waszym przyjacielem". Unikaj w tekście przysłówków.
77. Anakolut - niech pojawi się w tekście chociaż raz użyty celowo.
78. Zastosuj w tekście hiperbolę.
79. Osoby obecne na losowaniu podają dwie liczby. Pierwsza to ilość bohaterów na początku Twojego opowiadania, druga to ilość bohaterów na końcu Twojego opowiadania. Jeśli jest mniej, ktoś musi umrzeć. Jeśli jest więcej, ktoś musi się urodzić. Have fun!
80. W opowiadaniu wszechobecna jest śmierć.
81. Akcja twojego opowiadania toczy się w Rosji
82. Klatka Faradaya - niech pojawi się w opowiadaniu.
83. Świat twojego bohatera umiera.
84. Równowaga — postaraj się zachować równowagę w opisach i dialogach, niech jedno nie przeważa nad drugim.
85. Wyjdź poza swój własny schemat — spróbuj napisać opowiadanie w takim stylu, w jakim nigdy byś tego nie zrobił.
86. Obowiązek — trafił ci się nietypowy efekt, czytanie to też rozwój, przeczytaj opowiadanie każdego uczestnika Treningu Wyobraźni z bieżącej edycji i zostaw pod nim komentarz.
87. Unikaj powtórzeń.
88. Narysuj, namaluj lub zrób grafikę do swojego opowiadania — zrób zdjęcie i wrzuć na t3ksture razem z opowiadaniem.
89. Siedem grzechów głównych — wybierz jeden i wpleć w swoje opowiadanie.
90. Zacznij od końca — niech koniec będzie początkiem.
91. W Twoim opowiadaniu pojawia się romantyczna scena.
92. W Twoim opowiadaniu pojawia się krwawa scena.
93. Twój bohater może cofnąć się w czasie i zmienić swoje życie.
94. Świat jest teatrem - dowolna interpretacja - kombinuj.
95. Zainspiruj się ulubionym malarzem (napisz jakim).
96. Twój wybawiciel-oprawca podaje Ci dwa słowa jakich nie możesz w tekście użyć.
97. Jaka jest przyszłość? Odpowiedz na to pytanie w swoim opowiadaniu.
98. Wiosna/Lato/Jesień/Zima — daj odczuć czytelnikowi daną porę roku.
99. Musisz napisać opowiadanie z osobą, która cię obdarowała. Zróbcie to jednak pół na pół - początek piszesz Ty, a on/a koniec.
100. WOLNE LOSY. RÓB CO CHCESZ!!!!! Możesz wybrać jedno z całej listy.
|