|
Tabela Efektów
K100
Efektem nazywamy dodatkowe i całkowicie opcjonalne obostrzenie. Coś jak profesjonalna taśma w szansie na sukces. Oznacza to, że efekt ma być zastosowany w pisanym tekście TW.
K100
1. Osoby, które mają spotify lub właśnie słuchają radia, podają po jednym utworze:
max trzy i w jakiś sposób należy wpleść utwór do tekstu.
2. Niech w tekście wybrzmi jeden z siedmiu grzechów.
3. Harry Potter/Władca Pierścieni/50 Twarzy Greya lub inny, dość znamy "hit". Tekst niechaj będzie kontynuacją.
4. Jak wyżej, ale tekst niechaj będzie prequelem.
5. Koniec świata: do wyboru Wojna/Wulkan/Asteroida/Tornado lub inna siła.
6. Niech dwie osoby podadzą po zdaniu z książki, którą właśnie otworzą, na jej podstawie należy napisać tekst. 7. Zaakcentować mocno porę roku.
8. Jak wyżej, ale z anomalną przeciwstawnością: czyli: bezwietrzna jesień, zimne lato, ciepła zima, sucha wiosna.
9. Napisz tekst w formie zbeletryzowanej wersji wybranego mitu.
10. Mocniej niż dotychczas zaakcentuj gatunek. Tekst ma ociekać tym gatunkiem.
11. Unikaj spójników w tekście.
12. Tekst składa się z 10 połączonych ze sobą drabbli.
13. W tym tekście wymagana jest uczciwość. Możesz skreślić/wymienić tylko 10 słów (błędy możesz poprawiać do woli).
14. Manifest surrealistyczny: potok myśli. Wyjdzie jak wyjdzie
15. Tutaj panuje jedna zasada. Ten tekst musi zostać napisany poza naturalnym środowiskiem. Jeśli piszesz w domu, napisz w pracy. Jeśli na kompie, napisz na telefonie.
16. Jak wyżej, ale musi to być pod gołym niebem.
17. Na t3ksturze są różne inspirujące zdjęcia. Wybierz jedno, niech Ci będzie natchnieniem.
18. Tekst ćwiczeniowy metodą skojarzeniową Gabriele Rico (gabrielerico.com). W skrócie: Punktem wyjścia jest konstatacja, że nasze myśli nie układają się w ciągi gładkich zdań, lecz są nieskończonymi łańcuchami skojarzeń. Nie dziel myśli na akapity. Napisz na kartce jedno słowo, odprowadź od niego cztery kreski po skosie i napisz do niego cztery kolejne słowa. Następnie do każdej z 4 odnóg jeszcze po 2 słowa. Na podstawie tego wszystkiego niech powstanie tekst.
19. Wyobraź sobie zaczarowany ogród i opisz go.
20. Niech Twój bohater/terka będzie gigantem/tką.
21. Niech będzie malutki/ka.
22. Opisz swego przodka sprzed co najmniej 50 lat.
23. W tym obostrzeniu wyobraź sobie, że jesteś zwierzęciem zagrożonym wyginięciem i opisz swoje życie.
24. Niechaj zaistnieje magiczny pierścień. Załóż go, wypowiedz życzenie i opisz je.
25. W tym ćwiczeniu, cztery dowolne osoby podają po dwie litery, następnie układają z tego tytuł. To Twój tytuł. I Twój tekst.
26. Weź do ręki magiczny klucz i otwórz mi magiczne drzwi. Umieść tekst w krainie za nimi.
27. Niechaj w tekście zaistnieje zbliżenie lub pocałunek z zarysowaną sferą emocjonalną innej płci i z innej niż Twoja perspektywy.
28. Wyobraź sobie, że już kiedyś żyłeś/aś. Opisz coś z tego życia.
29. Bohater musi być innej płci niż Ty.
30. Niech w Twym tekście zaistnieje napój miłosny, który ktoś wypije.
31. Niech dominującymi zmysłami w Twym tekście będzie słuch i węch.
32. Główny bohater jest niewidomy.
33. Opisz przygodę z perspektywy użycia wehikułu czasu.
34. Jesteś świadkiem wielkiej chwili. Wybuch wojny, ukrzyżowanie Jezusa.
Cokolwiek. Opisz to.
35. Twój bohater jest ostatni na ziemi. Jak wygląda jego życie.
36. Możesz stać się niewidzialny/a. Co czujesz i słyszysz.
37. Clue tekstu to drobiazgowa scena z filmu akcji.
38. Zjadłeś 23 ketonale i umiesz czytać w myślach. Opisz spostrzeżenia.
39. Nocny Marek: Tekst musi powstać w godzinach pomiędzy 22 a 6 rano. Kwestia uczciwości. Możesz truknąć na portalu, że zaczynasz o danej godzinie pisać.
40. Grupa trzech osób wybiera po jednej literce. Ty z tych trzech możesz odrzucić jedną. Tekst musi mieć co najmniej 300 słów (3x drabble), ale tych dwóch literek razem użyć możesz max 30 razy.
41. Dobieracie się w pary. Tekst wymaga par. Działa na Ciebie i tą osobę, która będzie wybierana po Tobie.
42. Wzajemne recenzowanie. Jesteś zobligowany/a do rozbudowanej recenzji tekstów sąsiadujących wokół Ciebie osób. Tej przed i tej po Tobie.
43. Kubek Łun: Każdy z obecnych na losowaniu, wymyśla jeden wyraz. Te wyrazy musisz zaakcentować w tekście.
44. Kubek Wielki Łun: Każdy wymyśla po całym zdaniu.
45. Adwokat i sędzia. Ty decydujesz kim chcesz być, a także wybierasz tekst innego osobnika (od razu, zanim powstanie). Wybierasz czy będziesz ten tekst atakował czy bronił. Wybierasz również osobę, która wobec tego tekstu musi postąpić odwrotnie. Przykładowo. Marok chce być obrońcą tekstu Rithy. Wybiera Jamci, by ten tekst również zrecenzowała, ale skupiwszy się na negatywach i wątpliwościach.
46. Tekst jakikolwiek napiszesz, niechaj będzie do granic przerysowany.
47. Z Twojego ostatniego tekstu odpowiednio: Zdanie pierwsze, trzecie, piąte i ostatnie musi pojawić się w tekście najnowszym. Przy czym ostatnie musi być pierwszym, a pierwsze ostatnim.
48. Napisz kontynuację ostatniego tekstu osoby, która Ci przydzieliła tekst.
49. Napisz kontynuację lub prequel swego ostatniego tekstu.
50. Napisz taki tekst, żeby bohaterem/terką była osoba, która Cię obdarowała zestawem.
51. W tekście Twym musi zaistnieć żywiołowa kłótnia na jeden z dwóch tematów wybranych przez tego, co ci przydzielił zestaw.
52. Korespondencja fikcyjnego świata. Tekst jest mailową wymianą wiadomości pomiędzy Tobą, a osobą, która Cię obdarowała zestawem. Wcielacie się w role, wymieniacie mailami, piszecie po minimum dwa maile i potem osoba obdarowana je zamieszcza.
53. Jedna osoba podaje Ci pierwsze zdanie, druga ostatnie. Co pomiędzy to już Twoja broszka.
54. Osoba, która Cię obdarowała wymyśla naprędce jakąś niezbyt złożoną scenę, która musi w Twym tekście zaistnieć rozbudowana.
55. Tekst to fanfic serialowy.
56. Osoba, która Cię obdarowała wskakuje prędko na yt lub gdzie indziej i wybiera dla Ciebie dwa krajobrazy. Na ich bazie pisz.
57. Tak samo, ale rzecz dotyczy wybranego utworu muzycznego.
58. Zaakcentuj w tekście dwie z trzech przydzielonych Ci Przez Trening emocji. Jedną masz prawo odrzucić.
59. Test Cut-Up: Piszesz mały tekścik. Max 15 zdań. Na kartce lub bloku. Następnie te zdania mieszasz i losujesz dziesięć z nich. Musisz napisać tekst w oparciu o te dziesięć zdań i wylosowaną kolejność. WYMAGANA UBER-UCZCIWOŚĆ.
60. Fold-In. Kolejna metoda Borroughsa. Ten, który Ci wylosował, wybiera z tekstów osób, które są na losowaniu po półstronicowym kawałku tekstu. Wkleja te dwa fragmenty. Twoim zadaniem jest napisać środek – in medias res – tak, żeby pierwszy fragment logicznie łączył się z drugim. TRUDNE!!!
61. Twój dobrodziej wchodzi na szybkości na jakiś Onet czy WP i wybiera historię z życia wziętą. Daje Ci linka i bajabongo. Opisuj, recenzuj.
62. Twój wybawiciel-oprawca podaje Ci dwa słowa jakich nie możesz w tekście użyć.
63. W Twym tekście muszą zaistnieć minimum dwa nowe przysłowia. Mogą być budowane na obecnych.
64. Tekst w konwencji: Ty (Twój bohater) jako dziecko.
65. W tekście niech wystąpi Twój przyjaciel, przyjaciółka.
66. Wróg (Twój).
67. Niech w tekście zaistnieje mityczne dla Ciebie miejsce.
68. Przywołaj w tekście ważne dla Ciebie przeżycie.
69. TRUDNE!!! Tekst na minimum cztery strony. Każda w innej konwencji gatunkowej.
70. AKROSTYCH (Imię + nazwisko lub ksywa) Np. (Rafał Canulas) Zapisane w formie
R
A
F
A
Ł
C
A
N
U
L
A
S
Każde zdanie musi się zaczynać na daną literę. Jak dojedziesz do końca, a chcesz pisać dalej. Od nowa.
71. Autoportret: Napisz tekst o samym sobie. Wygląd, cechy charakteru.
72. Skrajne emocje. Tu pisać zaczynasz dopiero od szóstego dnia. Przez pierwsze pięć zapisujesz po jednej dominującej z danego dnia emocji. Na końcu tworzysz na ich podstawie tekst.
73. Historia tygodnia: Jak wyżej, ale przez pierwsze pięć dni zapisuj coś z tego, co Ci się wydarzyło. Potem wszystkie pięć elementów niechaj zaistnieje w tekście.
74. Problemy życiowe. Wybierz trzy, ale ich nie zdradzaj. Napisz tylko ich pierwsze dwie litery. Następnie wybierz jeden, żeby nie było wiadomo który i napisz na jego podstawie krótką baśń, w której główny bohater staje przeciwko takiemu problemowi.
75. Przeanalizuj na szybko drzewo genealogiczne swej rodziny i napisz tekst w taki sposób, aby dla przynajmniej trzech członków znalazło w nim miejsce.
76. Zaakcentuj w tekście dzień tygodnia. Np: lany poniedziałek, tłusty czwartek, niedziela palmowa. Jak wolisz.
77. Plecak, torebka, kieszenie kurtki. Powyjmuj co masz i napisz tekst, by brało to jakiś udział.
78. Niech kawałek tekstu zobrazuje wizję Twojego życia z przyszłości.
79. Niech tekstem będzie list samego/samej siebie do siebie z poziomu + 20 lat.
80. Tak samo, ale Tym razem młodszy/młodsza o 20 lat Ty piszesz do starszego/starszej siebie.
81. Niech w tekście przewinie się wolny wiersz, którego każda linia będzie zaczynać się od słowa: "będę".
82. Opisz życie swojego prawnuka/prawnuczki. To ona/on jest bohaterem/terką.
83. Budzisz się po stu latach.
84. Twój ostatni dzień z życia.
85. Tekst w czasie teraźniejszym.
86. Tekst jako jedynie wymiana dialogowa. W całym tekście może być tylko 6 zdań opisowych.
87. Niech narratorem będzie dziecko.
88. Poczekaj na ciemność, zapal świeczkę. I napisz to co widzisz/czujesz.
89. Zdefiniuj w tekście pojęcia piękna/brzydoty/życia lub śmierci.
90. Opisuj wszystkich bohaterów głównie przez pryzmat kolorów. Kombinuj.
91. Otwórz okno i przez pięć minut się wsłuchuj. Tekst niech powstanie na kanwie tego słuchowiska.
92. Tym razem przez to okno wyglądaj.
93. Spostrzeżenia spacerowe. Chyba wiadomo.
94. Tekst w oparciu o ostatni zapamiętany sen.
95. Tekst jednej sceny.
96. Ostatnie minuty jednego z kasowych filmów (dopuszczalne inne zakończenie).
97. Weź swoją ulubioną książkę, przeczytaj pierwsze zdanie i napisz tekst z tuż sprzed tych zdań.
98. - 100 – WOLNE LOSY. RÓB CO CHCESZ!!!!! Możesz wybrać jedno z całej listy.
|